Snälla nån, om de rider hela tiden KAN det inte hända något. *flin*
Gorg hävdar att för lite detaljer är lika illa som för mycket detaljer, och visst är det alldeles rätt. Men jag skulle, viktig som jag är, vilja förtydliga det till "FEL detaljer är fel".
Ett väldigt, väldigt vanligt fel bland fantasyskrivare (och andra författare) är att tjôta om totala självklarheter och utelämna det som är viktigare. Hur ofta får man inte läsa om den gula solen och det gröna gräset - det hade varit viktigare att nämna att solen är blå och gräset rött, om det nu varit så. För att inte tala om alla dessa förbaskade dörrar som ska öppnas och stängas varje gång någon ska ut eller in i ett rum. Det kan vara intressant om dörren stängs på ett visst vis - t ex om den dräms igen så att tavlorna trillar ner - men annars hade det varit bättre om man beskrivit hur personens klackar smäller mot golvet eller att det luktar köttsoppa när luften drar in. Ofta tycks felet vara att man skriver som om man såg det på film, enbart visuella saker alltså. När man letar efter rätt detaljer ska man använda luktsinnet, känseln, hörseln, smaken ...
Försöker nu använda min fantasi till att räkna ut vad "jadeportar" och "Buddhas pelare" kan tänkas symbolisera men jag fixar det nog inte. Är van Lustbader (vilket namn, hehehe) lika tjatig som Richard Adams (jag orkade inte läsa färdigt "Maya") så kan jag nog hoppa över honom.
Jag hejar på dig, Beth.