Sn�lla n�n, om de rider hela tiden KAN det inte h�nda n�got. *flin*
Gorg h�vdar att f�r lite detaljer �r lika illa som f�r mycket detaljer, och visst �r det alldeles r�tt. Men jag skulle, viktig som jag �r, vilja f�rtydliga det till "FEL detaljer �r fel".
Ett v�ldigt, v�ldigt vanligt fel bland fantasyskrivare (och andra f�rfattare) �r att tj�ta om totala sj�lvklarheter och utel�mna det som �r viktigare. Hur ofta f�r man inte l�sa om den gula solen och det gr�na gr�set - det hade varit viktigare att n�mna att solen �r bl� och gr�set r�tt, om det nu varit s�. F�r att inte tala om alla dessa f�rbaskade d�rrar som ska �ppnas och st�ngas varje g�ng n�gon ska ut eller in i ett rum. Det kan vara intressant om d�rren st�ngs p� ett visst vis - t ex om den dr�ms igen s� att tavlorna trillar ner - men annars hade det varit b�ttre om man beskrivit hur personens klackar sm�ller mot golvet eller att det luktar k�ttsoppa n�r luften drar in. Ofta tycks felet vara att man skriver som om man s�g det p� film, enbart visuella saker allts�. N�r man letar efter r�tt detaljer ska man anv�nda luktsinnet, k�nseln, h�rseln, smaken ...
F�rs�ker nu anv�nda min fantasi till att r�kna ut vad "jadeportar" och "Buddhas pelare" kan t�nkas symbolisera men jag fixar det nog inte. �r van Lustbader (vilket namn, hehehe) lika tjatig som Richard Adams (jag orkade inte l�sa f�rdigt "Maya") s� kan jag nog hoppa �ver honom.
Jag hejar p� dig, Beth.