Nytt inläggBesvara inläggetLista inläggTill välkomstsidan

HTR - magi?

Som sagt håller jag ständigt på att förändra reglerna så att de ska bli så bra som möjligt. Därför är jag öppen för ALLA vettiga förslag om hur ett magisystem görs som mest praktiskt.

Jag tänker inte förklara något av systemen i rollspelet särskilt djupt, men jag ska svara på frågorna så gott jag förstår:

>VAd har du för grund-egenskaper, vad avgör en PC:s magiska talang?<

Grundegenskaperna i rollspelet så som de ser ut för tillfället är följande:

Styrka
Smidighet
Intelligens
Karisma
Personlighet
Psyke
Fysik
Varseblivning
Storlek
Magipotential

De flesta rollspelare känner väl till det mesta av ovanstånde, och som vanligt slås de (med undantag från Storlek och Magipotential) fram med 3T6.
Det finns dock några olikheter från "de klassiska" reglerna. Varseblivning är något helt nytt och rätt användbart. Det inkluderar bland annat vad som engelskans "spot", vilket tar över "finna dolda ting". Det rör sig också om reflexer i t.ex strid (om man upptäcker hur motståndaren anfaller kan man ju flytta på sig).
En annan skillnad är Storlek som inte alls slås fram. Istället följer man en enkel formel som säger att du tar din vikt och längd och delar på 20.
Och till sist Magipotential. Detta slås fram med 1T100.
Magipotentialet är det mest betydande i alla uträkningar av vidare egenskaper som berör magi.
"Magikällan" begränsas av magikerns Psyke, Magipotential och skicklighet.
Att lära sig magi är en annan sak. Vanligtvis kräver det en tränare, men självklart förekommer "vildbrukare". Någon kan få för sig att använda magi helt spontant (vilket kräver mycket hög potential), men de är ovanligt. Däremot kan man "råka" lära sig magi i t.ex. självförsvar.
Det är just detta som en viss Aes Sedai gjorde för att hela Draken återfödd när han som ung var döende i sin hemby.

>Gudar och liknande? finns de? tror folk i allmänhet på dem?<

Finns och finns....
Det är en sak som jag själv undrar lite över, och jag verkar vara mer förvirrad över det än alla i min rollspelsvärld :@)
På ett plan kan man se det som att Magin är gud, när det gäller vardagliga mirakel (att världen finns mm).
På ett annat är de flesta s.k. gudar människor som en gång levt och som haft sådana förmågor att de på sin tid var gudalika (vem tvivlar på att någon som går på vatten (visserligen med hjälp av magi) är Gud?).
Vissa religioner bygger på att det finns någon sådan gud, och till MIN EGEN stora förvåning tycks det som om vissa har en förmåga att få hjälp av gudarna (präster - mycket enligt det klassiska prästyrket).
Om någon känner till bra förklaringar för detta så är det bara att säga till :@)
Och som sagt så är folk inte alltför medvetna om sin omvärld vilket betyder att det inte finns någon direkt världsreligion. Snarare tror killarna i den ena skogen på Guden som gömmer sig i träden och simmar i molnen (eller något), medan killarna i skogen intill tror på Guden som vill att de ska döda alla, medan killarna som tyvärr hamnat på helt fel plats alldeles intill tror på guden som säger att de ska älska sina fiender och att gud skyddar dem från vildarna intill.
Det finns dock äldre och mer "äkta" religioner som spritt sig över världen fläckvis. Folket tror för det mesta på någon gud (mest för att de ska ha ett moraliskt och socialt rättesnöre mm).

Jors lilla förslag innehöll en hel del intressanta saker. Självklart kan man inte använda hur mycket som helst av magin eftersom det tar tid för universalkällan att tanka fullt i trollkarlens källa.
När det gäller alltförutom:
a) Visst kan man väl väcka döda till liv. Frågan är hur kul det är att vara halvt förruttnad om hjälpen kommer lite sent. Vad tror du förresten alla nekromantiker tycker om din idé?
b) En viljornas kamp givetvis. En mycket (MYCKET) stark magiker kan givetvis lägga in tankar i folks huvuden så att det verkar som om de själva tycker något. Mentalt svaga personer skulle nog göra vad som helst.
c) Flyga. Att flyga är ju inte omöjligt. Men man gör det ju på egen risk. För- och nackdelarna är båda rätt stora. Dessutom behöver man ju inte direkt flyga, man tar bara fram något osynligt ickefysiskt att stå på (kul att hålla balansen i hög hastighet).
d) Trollkarlens sköldar kan inte hålla hur mycket som helst, han måste ju orka hålla mot när slagen haglar över honom.

*gäsp*

That's it 4 now...


Namn: ugglan
E-post:
Tid: 00:40
Datum: 2002/11/03