Nytt inläggBesvara inläggetLista inläggTill välkomstsidan

HTR - magi?

Magi och Gudar ska helst inte blandas in i varandra för mycket. Annars känns det som om det vi hittills diskuterat varit till stor hjälp.
Jag har nu kommit fram till lite olika saker som ska gälla i spelet.

Angående magi:
Själva kraften finns inom allt levande. Denna kraft kallas helt enkelt Energi. Med hjälp av denna Energi kan magikern utföra enklare saker som inte involverar att skapa något ur tomma intet. Genom att använda Energin på rätt sätt kan han dock använda de fyra elementen för att skapa t.ex. eldklot.
(Det känns som om alla tankar går runt i cirklar och biter sig själva i svansen, så jag släpper den delen just nu.)
Hur som helst finns det fortfarande lite kvar att undra över.
1. Olika exempel på magier (vad som helst). Skulle ni kunna räkna upp lite magier som ni sett användas i filmer / läst om, eller om ni har egna förslag?
2. Om vi säger att ni själva startar ett eget Vitt Torn, så måste det finnas vissa grundregler angående världsåskådning och träning. Skulle ni kunna hitta på en eller flera sådana? För att få med alla punkter, utgå från texten genast härunder, men byt ut ord skrivna i enbart stora bokstäver:
"Vår skola kallas VITA TORNET. Vi tror att DET FINNS EN URKÄLLA, SAIDIN, SAIDAR, VARAV MÄN KAN ANVÄNDA DEN ENA HALVAN OCH KVINNOR DEN ANDRA. Vi anser att endast KVINNOR för bruka KRAFTEN, och att alla MÄN som gör detta bör fångas in. Vi har olika rang beroende på hur mycket vi lärt oss, NOVISER -----> SYSTRAR. När vi först vill börja lära ut något anser vi att det är viktigt med TEORI och STRIKTA REGLER. För att lättare kunna fokusera sin energi SKA MAN TÄNKA PÅ EN BLOMMA. Det första man får lära sig i magiväg är ATT TÄNDA SMÅ ELDAR osv."
Självklart är man inte så många som i vita tornet, så det blir ingen gruppering i olika Ajah eller något liknande. Vidare kan det finnas magiska symboler, och någon form av initiering?

Angående Gudar:
Det här är jag i alla fall säker på hur jag vill ha (för tillfället i alla fall, jag kan ju alltid ändra mig).
Det finns två typer av Gudar: Fria och Ofria Gudar. Detta känner givetvis inte folket i världen till.
Om de ska kallas exakt så eller om det finns något bättre kan man i och för sig diskutera.
Hur som helst: Ofria Gudar har egna religioner och följeslagare. Många har tempel eller liknande, och dessa gudar utmärker sig genom att de rätt ofta gör som de blir ombedda. De som vet hur man gör och besitter vissa krafter kan genom böner få hjälp med just sådana saker som (vem det nu var) sade att magikerna kunde göra.
Fria Gudar agerar aningen mer manipulativt och talar mer ofta med sina anhängare. De kan lura eller övertala folk att utföra vissa uppgifter och de kan låta sina krafter användas (men försvagat) genom deras kroppar. På detta sätt kan de skicka iväg kungar på korståg och liknande. Förstås kan de då och då locka med krafter: döda honom så ska jag lära dig det här. Men det finns båda goda och onda.
Gemensamt för dessa gudar är att de existerar i en annan dimension och att de omöjligt kan ta sig in i världen (såvida inte galna trollkarlar försöker dra in onda smågudar). Goda gudar vill inte in, och ju kraftigare desto svårare att få in. De svaga gudarna kan vara som Dagoth i Conan.
Deras krafter når dock in i världen, men varken goda eller onda vill överdriva med kraft pga någon sorts världsbalans.
De Ofria Gudarna kan när deras anhängare ber om hjälp rycka in. Och om dessa är mäktiga nog (efter lång tids spelande) ska de kunna låta gudarna inkarneras under en kortare tid för att hjälpa till.
Jag kan inte så mycket om Final Fantasy, men Gudavärlden är som "Monstervärlden" där alla Summonvarelser bor i FF IV.

God natt...


Namn: ugglan
E-post:
Tid: 00:15
Datum: 2002/11/06