Nytt inläggBesvara inläggetLista inläggTill välkomstsidan

New Spring och Meddelande till Jörgen

Nevyn, läs hur denna betygs/kunskaps debatt började. Den började med om att man läser en engelsk bok bättre om man har MVG i engelska eller inte. Jag står fortfarande fast vid att en person med MVG i engelska med stor sannolikhet läser en engelsk bok bättre än någon med G. Det är logiskt.

Jag är mycket medveten om skolans officiella syn på vad jag ska lära mig, men det handlade inte om det utan om att läsa böcker på engelska. Dock har jag en reflektion: Om det inte gäller råplugg varför får vi just bara "råpluggs" läxor?

"I slutänden är det kunskapen som mäts med betyget men målet är förstålsen."

Lol, vem bryr sig? Jag menar, vad har jag för användning av att veta vilken ö Magellan strök med på? Ingen. När jag civilekonom så spelar det inte någon roll alls, ända anledningen till att jag lär mig det är därför att jag vill få ett bra betyg.

"Inte råplugga det och bearbeta det som en maskin för ett betyg."

Genom det du skriver här kan man nästan tro att du tror at jag råpluggar. DET tyckte jag var roligt. Mitt betyg på Biologi provet var G (men slutbetyget VG pga en väldigt bra uppsats), samma sak i Teknik, en av mina två matte prov var ett G, även om lärare verkade blanda ihop mitt resultat med någon annans, tanken att plugga på hemkunskaps läxorna har aldrig blivit något reelt. I Svenska, Engelska och SO så har jag en naturlig talang och behöver knappt plugga.
Summa: I genomsnitt 5 minuters läxor per dag (inte uppsatser inräknat) är för lite. Jag borde plugga mer.


Namn: Jor
E-post:
Tid: 21:20
Datum: 2003/01/10