För att åsamka skada med ett svärd krävs kinetisk energi (KE). Då den kinetiska energin ökar med kvadraten på hastigheten, har en förändring av hastigheten större effekt än en förändring av massan. Dubblar man massan fördubblas KE, men dubblar man hastigheten blir den kinetiska energin fyra gånger större. Vill man öka svärdets KE ger ett snabbare hugg bättre effekt än att använda ett tyngre vapen. Problemet är att ett svärds KE inte kan vara större än den energi som svingaren kan trycka in i det, så oavsett om svingaren har ett snabbt tusenjouleshugg med ett lätt svärd eller ett långsamt tusenjouleshugg med ett tungt svärd så blir KE likt förbannat 1000 joule (minus lite för luftmotstånd och sånt). Så man måste även ta hänsyn till rörelsemängden. Sålunda gör ett tyngre svärd större skada än ett lättare, då det helt enkelt är mer metall som dundrar in i målet. Detta gör att om man har två svärd av samma vikt, så kommer det som svingas snabbare att göra större skada. Man behöver teoretiskt sett inte förlora i effekt om man minskar svärdets vikt, så länge man svingar det proportionellt sett snabbare. Fördelen med ett lättare vapen är att man orkar använda det längre, en inte helt oväsentlig faktor i en stridssituation.