Nytt inläggBesvara inläggetLista inläggTill välkomstsidan

Trängselskatten behövs. Alternativet är att bygga ringleder och då löser vi inte miljöproblemen utan förvärrar dem. Utöver det så skulle dessa nya vägar vara klara förens om 10-15 år och det är fortfarande osäkert om det skulle hjälpa. Många studier tyder på att det inte går att bygga bort köerna efter en viss gräns eftersom nya vägar oftast leder till mer trafik.

Miljöavgifterna gav resultat. Köerna minskade med mer än förväntat, utsläppen minskade även de mer än vad modellerna hade förutsett. Yrkesförarna i stort upplevde det som något väldigt positivt. Faktum var att SL fick problem med att bussarna kom för tidigt eftersom tidtabellerna var planerade med trafikstockningar i åtanke. Förövrigt så finns det inte alls särskilt mycket bussfiler i innerstan.

Jag anser att bilen är en lyx som fram tills nu kostat mindre än den egentliga kostnaden. I och med det höga bensinpriset och eventuella miljöavgifter så börjar folk äntligen inse detta. Att sedan bilföretagens intresseföreningar försöker motverka den utvecklingen istället för att omfamna den och försöka främja den ofrånkomliga övergången till förnybara bränslen är bara förkastligt.

Att sedan vägra åka kollektivt i en stad med så väl utbyggd och fungerande kollektivtrafik som stockholm på så lösa grunder som du lägger fram Älva är bara löjligt. En kompis till mig sade vid något tillfälle: "Att klaga på sthlms kollektivtrafik är som att en miljonär klagar över att han inte är miljardär."


Namn: Emil
E-post: aderyn@gmail.com
Tid: 23:42
Datum: 2006/09/24